Historia stołecznego lotniska sięga 1934 roku, kiedy to uroczyście otworzył je prezydent Ignacy Mościcki. Wtedy Warszawa zyskała obiekt godny stolicy europejskiego kraju. Już w pierwszym roku działalności w nowym porcie obsłużono prawie 10 tysięcy pasażerów.
Obecnie Lotnisko Chopina w Warszawie to największy port lotniczy w Polsce i jedno z największych oraz najbardziej nowoczesnych międzynarodowych lotnisk przesiadkowych w tej części Europy. Obsługuje ruch rozkładowy, czarterowy, cargo i General Aviation. Jest także przystosowane do przyjmowania największych samolotów na świecie.
W terminalu mieści się 108 stanowisk do odprawy biletowo-bagażowej oraz 45 bramek umożliwiających wygodne wejście na pokład samolotu. Pasażerowie mają do dyspozycji jednolity, przestronny terminal, którego długość tzw. pirsu wynosi 725 m. Mogą skorzystać z bogatej oferty usługowo-gastronomicznej, jak również z licznych udogodnień ułatwiających podróżowanie, między innymi z nowoczesnych bramek biometrycznych do kontroli dokumentów podczas wylotów i przylotów ze strefy Non-Schengen.
Lotnisko Chopina w Warszawie jest doskonale skomunikowane z resztą kraju. Zapewnia to zlokalizowana przy terminalu stacja kolejowa, która umożliwia transfer do innych kolejowych stacji przesiadkowych, Południowa Obwodnica Warszawy oraz trasy A2 i S7. Do lotniska można wygodnie dojechać stołeczną komunikacją miejską. Dociera tu pięć linii autobusowych z kluczowych węzłów komunikacyjnych.
Przed pandemią Lotnisko Chopina w Warszawie było jednym z największych – pod względem ruchu lotniczego – portów w tej części Europy. W 2019 roku z jego usług skorzystało prawie 18 mln osób, z czego ponad 17 mln pasażerów – w ruchu międzynarodowym. Port oferował regularne połączenia do 133 miejsc na świecie, w tym 14 dalekodystansowych, oraz 87 czarterowych, w tym 20 dalekodystansowych.
W 2020 roku Lotnisko Chopina w Warszawie wprowadziło szereg rozwiązań poprawiających bezpieczeństwo sanitarno-epidemiczne pasażerów w terminalu. W efekcie stołeczny port został wysoko oceniony w audycie Skytrax, brytyjskiej firmy konsultingowej zajmującej się opiniowaniem linii lotniczych i lotnisk na całym świecie.