„Warsaw in Brussels” – zakończony z rekordowym wynikiem!
Od 1 marca do 15 kwietnia 2025 roku mieszkańcy Belgii mogli wziąć udział w konkursie „Warsaw in Brussels”. Inicjatywa została zrealizowana przez Zagraniczny Ośrodek Polskiej Organizacji Turystycznej (ZOPOT) w Brukseli we współpracy z Warszawską Organizacją Turystyczną, Mazowiecką Regionalną Organizacją Turystyczną oraz partnerami branżowymi. Konkurs miał na celu promocję Warszawy i regionu Mazowsze jako atrakcyjnych kierunków podróży typu city break. Powiązany był z rozbudową polskiej ekspozycji w parku Mini-Europe w Brukseli o nowe elementy: Pałac na Wyspie i pomnik Fryderyka Chopina.
W konkursie, skierowanym do belgijskich odbiorców, można było wygrać jedną z trzech tematycznych podróży do Warszawy. Każdy z pakietów – rodzinny, kulinarny lub inspirowany postacią Fryderyka Chopina – obejmował czteroosobowy pobyt z przelotem (ufundowanym przez PLL LOT), noclegiem w hotelu Novotel Warszawa Centrum oraz zestawem dedykowanych atrakcji. Uczestnicy samodzielnie wybierali interesującą ich tematykę, co pozwoliło na lepsze dopasowanie oferty do potrzeb belgijskich turystów. Wszystkie warianty zawierały również półdniową wycieczkę do Żelazowej Woli.
Pakiet „Warszawa rodzinna” obejmował m.in. wizytę w Zamku Królewskim, Fabryce Norblina wraz z Art Box Experience, Muzeum Domków dla Lalek, Gier i Zabawek oraz całodniowy pobyt w parku wodnym Suntago. Była to propozycja skierowana do rodzin z dziećmi, łącząca elementy edukacyjne i rozrywkowe.
Pakiet „Warszawa śladami Fryderyka Chopina” zawierał zwiedzanie Muzeum Łazienki Królewskie, brunch w restauracji Belvedere, wizytę w Muzeum Fryderyka Chopina oraz koncert z cyklu „Time for Chopin”. Program podkreślał związki Warszawy z postacią kompozytora i jej kulturalne dziedzictwo.
Pakiet „Warszawa gastronomiczna” obejmował poczęstunki w restauracjach Orzo i U Wieniawy, wieczór z kolacją w Teatrze Sabat oraz zwiedzanie Muzeum Polskiej Wódki. Była to oferta skierowana do miłośników lokalnej kuchni, kultury i rozrywki.
Dodatkowymi nagrodami w konkursie było 10 pakietów rodzinnych uprawniających do wejścia do parku Mini-Europe podczas Polskiego Weekendu (26–27 kwietnia 2025 roku). Wydarzenie miało charakter promocyjny i zostało zorganizowane przez ZOPOT we współpracy z Ambasadą RP w Brukseli, parkiem Mini-Europe oraz partnerami – polskimi regionami i miastami. Stanowiło ono dodatkową okazję do prezentacji oferty turystycznej Polski szerokiej belgijskiej publiczności.
W ramach promocji konkursu szeroko wykorzystywano media społecznościowe. Na profilu ZOPOT w Brukseli opublikowano serię dedykowanych postów w wersji francuskiej i niderlandzkiej, promujących zarówno sam konkurs, jak i jego partnerów. Dodatkowo wszystkie treści objęte były płatną kampanią reklamową na Facebooku, co zapewniło dotarcie do szerokiego grona odbiorców.
Elementem wyróżniającym projekt była promocja outdoorowa – specjalnie zaprojektowane podkładki z grafiką konkursową i kodem QR były dystrybuowane w 100 restauracjach w Brukseli. Łączny nakład wyniósł 200 000 sztuk. Tego typu format, dzięki dużej powierzchni i długiemu czasowi ekspozycji, pozwolił na przedstawienie pełnych informacji o konkursie oraz partnerach akcji. Podkładki miały również formę kolorowanek, co zwiększało ich atrakcyjność wśród rodzin z dziećmi.
Dodatkową formą promocji był udział ZOPOT w wydarzeniach specjalnych. Konkurs „Warsaw in Brussels” został zaprezentowany m.in. podczas wydarzenia „Silent Chopin”, zorganizowanego 1 marca 2025 roku przez ZOPOT w Brukseli we współpracy z Ambasadą RP oraz parkiem Mini-Europe. Wydarzenie odbyło się na Place de la Monnaie – w samym centrum Brukseli – i obejmowało koncert Barbary Drazkov, polskiej pianistki znanej z realizacji „cichych koncertów” w przestrzeni miejskiej. W czasie wydarzenia dystrybuowana była specjalna ulotka wydana w dwóch wersjach językowych, promująca konkurs „Warsaw in Brussels” oraz Polski Weekend w Mini-Europe. Ulotka była również rozpowszechniana podczas targów Bike Brussels, inauguracji nowej ekspozycji w Mini-Europe oraz za pośrednictwem pakietów informacyjnych ZOPOT.
W konkursie wzięła udział rekordowa liczba 4899 osób, z czego aż 2933 to osoby francuskojęzyczne – co potwierdza skuteczność promocji prowadzonej przede wszystkim w Brukseli. Najwięcej uczestników wybrało pakiet kulinarny, co potwierdza rosnące zainteresowanie ofertą gastronomiczną jako ważnym elementem turystyki miejskiej. Wyniki potwierdzają także wysokie skojarzenie Polski – i Warszawy w szczególności – z dziedzictwem Chopina oraz ofertą kulturalną. Znacznie rzadziej Polska postrzegana jest jako kierunek rodzinny czy przyrodniczy.
Projekt był również intensywnie promowany w mediach branżowych i turystycznych w Belgii. Artykuły, newslettery i posty w mediach społecznościowych opublikowano m.in. na portalach „Le Journal de l’Evasion”, „Grande” i „Travel 360°”. Treści te osiągnęły setki tysięcy odsłon, a wskaźniki zaangażowania – jak np. 47% CTR w przypadku newslettera „Le Journal de l’Evasion” – potwierdzają wysoką skuteczność przekazu.
Projekt „Warsaw in Brussels” stanowi przykład zintegrowanego działania promocyjnego, które skutecznie łączyło komunikację online, obecność w przestrzeni miejskiej, media tradycyjne oraz udział w wydarzeniach. Inicjatywa potwierdziła duży potencjał Warszawy i Mazowsza jako destynacji odpowiadającej na potrzeby belgijskich turystów, zwłaszcza w zakresie oferty miejskiej, kulinarnej i kulturalnej. Projekt wpisuje się również w szerszy kontekst działań promocyjnych związanych z polską prezydencją w Radzie Unii Europejskiej.
Źródło: ZOPOT Bruksela