Warszawski Festiwal Piwa – jedyny taki festiwal w stolicy

Warszawa wygrywa w konkursie European Best Destinations na najbardziej atrakcyjne miejsce turystyczne 2023 roku, stając się automatycznie obowiązkowym kierunkiem turystycznym w Europie. A Warszawski Festiwal Piwa od dawna jest jednym z najważniejszych przystanków na mapie atrakcji zwycięskiej Stolicy. Kto był, już to wie. Kto jeszcze nie wie, natychmiast powinien to sprawdzić. A jest co, bo jak co edycję, na odwiedzających czeka mnóstwo inicjatyw.

To już 15. odsłona Warszawskiego Festiwalu Piwa. Poprzednią, 14., jesienią 2022 odwiedziło 17 000 osób. Teraz organizatorzy liczą na jeszcze więcej. I przygotowują jeszcze więcej atrakcji. – Bardzo się cieszymy, że Warszawa została wybrana turystycznym kierunkiem roku 2023 i jesteśmy dumni, że od przeszło dekady dokładamy do tego swoją cegiełkę – mówi Paweł Leszczyński, pomysłodawca i jeden z organizatorów festiwalu.

 (S) sprawdzone punkty

Twórcy WFP starają się, pożenić „stare” z „nowym”. – Wiemy, że gro odwiedzających festiwal to nasi stali bywalcy. Wśród nich tacy, którzy nie odpuścili żadnej edycji, nawet tej w pandemii i że wybierają nas również dlatego, że dokładnie wiedzą, czego mogą się spodziewać. Mają swoje oczekiwania, przyzwyczajenia i stałe punkty na festiwalowej mapie, a kolejne edycje WFP – jesienną i wiosenną, na twardo wpisują do kalendarza Google – mówi Leszczyński.

To między innymi dla tej społeczności na 15. WFP pojawi się kolorowy dwustronny szalik z nadrukiem “jesień z WFP / wiosna z WFP”. „Klubowicze” festiwalowi mogą być spokojni. W marcu na Legii będą wszystkie sprawdzone punkty: Strefa Nowych Browarów na parterze, automaty i piłkarzyki oraz sala warsztatowa na pierwszym piętrze, a w sercu festiwalu, na drugim piętrze, scena z wykładami, planszówki i gry zręcznościowe.

Przed wejściem na stadion będzie czekała znana i lubiana fińska sauna ze strefą relaksu i licznymi atrakcjami, które do czasu festiwalu zostaną tajemnicą. Na dworze też, jak zwykle – znajdzie się coś na ząb. Dla każdego, bo 17, jak zwykle wyselekcjonowanych foodtracków zaserwuje dania z różnych stron świata. Na różne podniebienia i na każdy portfel.

(T) Targi rzemiosła

Właśnie, skoro o tym mowa. Jeśli ktoś portfela zapomni, będzie mógł go kupić. Nie tylko zresztą portfel, ale też torbę, plecak, nerkę czy skarpetki i inne rękodzielnicze cuda. Bo jako coś zupełnie nowego 15. WFP wprowadza STR, czyli Strefę Targów Rzemiosła.  – To można powiedzieć, nowa marka, którą chcemy rozwijać pod skrzydłami festiwalu. – wyjaśnia Michał Lassota, kolejny z organizatorów.

Nowa, chociaż nie do końca. Swój debiut miała zimą 2022 jako osobna impreza, też zresztą na Legii. – Rok temu, przy 13. edycji WFP, we współpracy z piekarnią Putka wprowadziliśmy na rynek Charytatywny Kwas Chlebowy, a z nim hasło: „By Rzemiosło Rosło”. I za tym hasłem poszliśmy. Wszystko, co robimy to wspieranie rzemiosła. WFP co roku prezentuje nowe browary rzemieślnicze, co roku zapraszamy najlepsze doświadczone kraftowe browary. W tym roku dodajemy do tego miody pitne, też rzemieślnicze. Jesteśmy zafascynowani pomysłami i know-how współczesnych rzemieślników i ich umiejętnością łączenia tradycji z nowoczesnością. Chcemy ich w tym wspierać najlepiej jak umiemy – rozwija pomysł STR Leszczyński.  – Chcemy, by rzemiosło rosło. Tylko tyle i aż tyle – podsumowuje Lassota.

Czy STR pozostanie wspólną inicjatywą z WFP czy tak jak WFP wybije się na niezależność? Na ten moment trudno oszacować. – Wierzymy w STR. Inaczej byśmy nie zaczynali tematu. – deklaruje Lassota. – Robimy tylko dobre rzeczy i robimy je dobrze. Wszystko zweryfikuje rynek i pokaże czas. Pomysłów mamy dużo i wciąż wprowadzamy nowe – dodaje.

Jednym z nich jest oznakowanie piw bezalkoholowych, bezglutenowych i z dodatkiem polskich chmieli. Zarówno nowych, eksperymentalnych odmian, jak i tradycyjnych, odtworzonych z nielicznych zachowanych roślin, czym zajmuje się chociażby PolishHops.pl, marka, która od lat uczy się uprawy i obróbki chmielu. Wszystkie piwa warzone w oparciu o polski chmiel będą miały przy stoiskach zapalone zielone światełka. A w serwisie Untappd będą zebrane na osobnej liście. Swoje oznakowania, a dokładnie specjalną odznakę, dostaną też uczestnicy festiwalu, którzy będą odwiedzać te stoiska. Cała akcja dostanie nazwę Seasoned with Polish Hops / Z dodatkiem polskiego chmielu.

WFP w pigułce

(O) Okołofestiwalowe atrakcje

Jednak 15. WFP. to nie tylko browary (i chmiel), ale całe spektrum okołofestiwalowych atrakcji. Koniecznie trzeba je zobaczyć i spróbować – i to dosłownie, bo mowa tu, po pierwsze, o degustacjach, po drugie – o masterclassach (jedne i drugie prowadzone w języku polskim i angielskim), czyli degustacjach połączonych z nauką, jak smakować piwo. Część z nich to unikatowe produkty przedpremierowe lub niedostępne w zwykłej sprzedaży. Podobnie jak festiwalowe merche – W tym roku mamy wyjątkowo bogatą i kolorową ofertę, która powstała w ścisłych kolaboracjach z rzemieślnikami, z myślą o ekologii i planecie. To nie gadżety reklamowe z logiem WFP, które zmyje się po pierwszym cyklu w zmywarce, ale produkty najlepszej jakości, pochodzące z materiałów z recyklingu, które posłużą długi czas. Tworzymy je nie żeby zarobić, ale z szacunku dla odwiedzających WFP. Chcemy budować z nimi okołofestiwalową społeczność – mówi Leszczyński. Zestawy gadżetów, a w nich, m.in. wspomniany już szalik, nerkę, bidon czy szklankę już dziś można zamawiać w przedsprzedaży na stronie festiwalu.

(L) Ludzie

WFP stawia na ludzi. Rzemieślników i rękodzielników po jednej stronie, świadomych konsumentów po drugiej. – Jesteśmy festiwalem rodzinnym. Stąd planszówki, automaty, gry zręcznościowe. Przy kapslach mogą świetnie bawić się i dorośli, którzy na chwilę wrócą wspomnieniami do lat 90. 80. (i wcześniejszych), jak i ich dzieciaki, które będą miały okazję dowiedzieć się czegoś o przeszłości rodziców – mówi Lassota. Na WFP przychodzą często całe rodziny. Stąd pokój dla rodzica z dzieckiem i otwartość na czworonożnych przyjaciół – nie raz i nie dwa na cele związane właśnie z pomocą zwierzętom szły charytatywne środki zebrane na festiwalu.

(I) Intensywne wrażenia (i wyzwania)

W tym roku pojawiają się nowe akcje charytatywne, a właściwie wyzwania. To Wybiegaj Browarka i Wolny Kraft Sport. Oczywiście będą mogli brać w nich udział jedynie zdrowi i trzeźwi uczestnicy.

(C) Ciekawostki

Ci, którym nie po drodze ze sportem, też nie zostaną z niczym. Będą mogli zabawić się na Aukcji Sztosów (kolejny punkt programu dobrze znany stałym bywalcom WFP) i zdobyć naprawdę niecodzienne przedmioty. – Co mamy do wylicytowania najbardziej wyjątkowego? – zastanawia się Lassota. – Tym razem to chyba sejf od sejfy.pl z tajną zawartością – mówi po zastanowieniu. Ale generalnie mamy same sztosy, czyli unikatowe piwa niedostępne na co dzień – dodaje.

No cóż, w dzisiejszych czasach dobry sejf to może być naprawdę dobra opcja.

(A) A jak alkohol

Wielu powie – wszystko brzmi świetnie, ale WFP to jednak piwo, a piwo to alkohol – wciąż problematyczny temat w Polsce. Na to też organizatorzy znaleźli receptę. We współpracy ze Stowarzyszeniem OD-DO wykorzystują imprezę na Legii, żeby edukować, jak pić odpowiedzialnie. Jesienią stworzyli wspólnie krótką instrukcję odpowiedzialnego picia (https://kraftmagia.pl/2022/10/proste-zasady-dobrej-zabawy/). Teraz chcą iść krok dalej – Myślimy o badaniach i publikacji w temacie alkoholi. Wierzymy, że to pomoże lepiej zrozumieć ryzykowne zachowania niektórych osób i mechanizmy uzależniania się. Nie sam alkohol jest przecież niebezpieczny tylko nasze działania z nim związane i nasze podejście do niego – uważa Leszczyński.

Jak widać, Festiwal się rozrasta razem ze swoją społecznością. I zmienia się – tak jak zmienia się stolica. Podobnie jak Warszawa, jest coraz częściej zauważany przez zagraniczne media i zagranicznych turystów i coraz chętniej przez nich odwiedzany. To znajduje odbicie także wśród wystawców – pojawiają się wyjątkowe browary z zagranicy.

Zmienia się dużo. Nie zmienia się jakość. Nie może. Festiwalowi w sercu zwycięskiej turystycznej destynacji roku po prostu nie wypada być tylko dobrym. Musi być po prostu najlepszy.