X edycja FPT – podsumowanie

To już dziesiąty raz branża turystyczna miała możliwość spotkania się podczas Forum Promocji Turystycznej. Okazję do wysłuchania debat, duetu ekspertów, pojedynku promocyjnego oraz prezentacji prelegentów miało ponad dwustu uczestników. Tym razem wyjątkowa, jubileuszowa edycja odbyła się w Orientarium w Łodzi. Na scenie pojawiło 37 ekspertów z kraju i zagranicy, w tym wiceministrowie turystyki z Bułgarii i Cypru.

Orientarium jest najnowszą atrakcją turystyczną w Łodzi, gdzie zaprezentowana zostanie fauna i flora Azji Południowo-Wschodniej. Nowoczesne pawilony i największy zbiornik wodny, który wynosi 2,5 tys. m3, a jego głębokość – 6 m. Orientarium będzie częścią łódzkiego ZOO.

Forum zostało podzielone na trzy sesje:

  1. Międzynarodowa promocja turystyki.
  2. Organizacje promocyjne a biznes i infrastruktura turystyczna.
  3. Różne oblicza promocji turystycznej.

Wśród zaproszonych ekspertów goszczono ministrów turystyki z różnych krajów, szefów ROT-ów i LOT-ów, przedstawicieli polskich touroperatorów, reprezentantów hotelarzy i przewoźników lotniczych oraz wiele innych osób związanych z szeroko rozumianą branżą turystyczną.

Od początku wybuchu wojny na Ukrainie cała branża turystyczna włączyła się w pomoc dla uchodźców. Zaangażował się każdy kto tylko mógł w jakikolwiek sposób pomóc. Jedni zaczęli organizować transport, a inni noclegi. Wszystko rozpoczęło się od błyskawicznego powstania inicjatywy Turystyka Ukrainie, która zrzesza praktycznie całą branżę turystyczną.

O promocji narodowych organizacji turystycznych w Polsce

Najpierw pandemia, a teraz wojna będą miały znaczący wpływ na turystykę w całej Europie. Stąd też podczas pierwszej debaty prelegenci podjęli dyskusję o promocji narodowych organizacji turystycznych w Polsce. Zostały poruszone między innymi kwestie budowania wizerunku kraju. W debacie wziął udział Andrzej Gut-Mostowy, Wiceminister w Ministerstwie Sportu i Turystyki w Polsce.

„Bazując na bieżącej sytuacji pandemicznej oraz geopolitycznej związanej z wojną w Ukrainie, głównym wyzwaniem dla nas jest budowanie wizerunku Polski, jako kraju atrakcyjnego turystycznie, bezpiecznego, przyjaznego, z bogatą tradycją, historią” – powiedział Andrzej Gut-Mostowy, sekretarz stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki.

Przyszłość ROT-ów i LOT-ów

W drugiej sesji dotyczącej organizacji turystycznych a biznesu i infrastruktury turystycznej poruszono na początku temat wstrzymania prac nad nową ustawą o promocji turystycznej. Czy w takim razie będą dalej prowadzone rozmowy o reformach układu POT-ROT-LOT jeszcze będą miały sens? Tak samo z rozmowami odnośnie wprowadzenia opłaty turystycznej nie są kontynuowane na ten moment. W Ustawie o „nowym ładzie” również nie znalazł się żaden zapis o opłacie turystycznej. Jaka jest więc przyszłość ROT-ów i LOT-ów? Czemu nie ma lokalnej organizacji turystycznej w każdej gminie? Na te i wiele innych pytań starali się znaleźć odpowiedź nasi eksperci z różnych organizacji turystycznych.

W tej części nie pojawiły się żadne nowe wątki. Temat dyskutowany jest od kilku lat. Warszawska Organizacja Turystyczna wspólnie z Forum Regionalnych Organizacji Turystycznych oraz metropolitalnymi LOT przedstawiła swoje stanowisko w 2018 r. Kwestię opłaty turystycznej, jaka powinna być uwzględniona w nowej ustawie najlepiej podsumowała Izabela Stelmańska – prezeska Mazowieckiej Organizacji Turystycznej: „Faktycznie, opłata powinna zostać wprowadzona i powinna też obligatoryjna. Powinna też trafiać tam, gdzie faktycznie pracuje się dla rozwoju turystyki, czyli w głównej mierze do regionalnych i lokalnych organizacji turystycznych” .

Drugą sesję zakończyła debata na temat włączania lotnisk w promocję kierunków turystycznych. Każdego dnia na lotniskach znajdują się tysiące podróżnych, których wzrok przykuwają reklamy wielu destynacji turystycznych. Biura podróży, porty lotnicze, linie lotnicze, organizacje turystyczne współpracując ze sobą są w stanie wypromować wspólnie dany kierunek i zwiększyć liczbę podróżnych. Dyskutowali o tym: Piotr Burwicz, wiceprezes Rainbow, Michał Fijoł, członek zarządu ds. handlowych W PLL LOT, Piotr Henicz, wiceprezes Itaki, Tomasz Kloskowski, Prezes Zarządu Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy, Dariusz Kuś, prezes Wrocław Airport, Agnieszka Szymerowska, prezeska Wrocławskiej Organizacji Turystycznej (WROt) i Convention Bureau – Wrocław, Barbara Tutak, prezes Warszawskiej Organizacji Turystycznej.

W swojej wypowiedzi prezes naszego stowarzyszenia mówiła:

Nasz stand uruchomiony na lotnisku Okęcie buduje dobre doświadczenie z pobytu w Warszawie. Oprócz wspomagania pozytywnego wizerunku ma charakter użytkowy ponieważ poprzez zamieszczone na nim QR-kody dostarcza praktycznych informacji potrzebnych turyście, który wybrał Warszawę na cel swojej podróży.”

Tematy pozostałych paneli dotyczyły:

– próby odpowiedzi na pytanie; „Jak włączyć regionalne i lokalne trunki do promocji kraju?”

– pomocy jakiej udziela branża turystyczna uchodźcom z Ukrainy. Podpisujemy się pod słowami Prezesa PHH, który powiedział, ze nie ma dzisiaj w Polsce, w branży, bądź wśród prywatnych osób branży kto w jakiś sposób nie włączyłby się do pomocy. Obserwujemy to na własnym warszawskim gruncie.

Istotnymi punktami programu Forum były prezentacje.

– Maciej Maj, prezes Openfield, Wiola Samborska, dyrektorka CEE Hydropolis przedstawili wyniki badania “Rola kobiet w polskiej turystyce”.

– Prezesi tour operatorów, linii lotniczych prezentowali swoje nowe oferty dotyczące turystyki wyjazdowej i krajowej.

 

źródło: Wasza Turystyka i opracowanie własne.